Hoe duurzaam is kamperen eigenlijk? Die vraag popte in mij op nu de zomer weer naar ons lijkt te lonken. Wij gaan het allerliefst kamperen als we op vakantie gaan. Slapen onder een tentdoek, dat is voor mij het heerlijkste gevoel wat er is. De vrijheid, het buiten zijn en leven, de natuur om je heen. Simpel leven, heer-lijk!

In mijn ogen lijkt kamperen vrij duurzaam. Je verbruikt weinig stroom of gas. Blijft veel op een plek. Maar toch……. Uitzoeken kan zeker geen kwaad. 

duurzaam kamperen1
Onze favoriete manier van vakantie vieren: met de vouwwagen op pad!

Duurzaam kamperen

Hoe duurzaam iets is kun je op een aantal manieren meten. Duurzaam is niet perse het juiste woord. Het gaat eigenlijk om de impact die het heeft op de wereld. De bekendste en meest gebruikte vorm om duurzaamheid te meten is de CO2-uitstoot. Dit wordt meestal gemeten in kilo’s. Een gemiddeld gezin in Nederland stoot ongeveer 23.000 kilo CO2 uit per jaar. De grootverbruikers zijn vervoer en voeding.

Als je gaat kamperen ligt de verhouding anders. De grootste bijdrage van CO2-uitstoot als je gaat kamperen, überhaupt als je op reis gaat, zit hem in de reis. Ongeveer 60 – 80 % van de totale CO2-uitstoot van je vakantie zit daarin. Het maakt wel verschil met welk vervoersmiddel je op vakantie gaat en waar je naar toe gaat. Als je duurzaam wilt kamperen is het goed om je dit te beseffen.

Het maakt wel verschil met welk vervoersmiddel je op vakantie gaat en waar je naar toe gaat. Als je op cruisevakantie gaat zorgt dit voor de grootste uitstoot. Dit is namelijk een, grote, lange reis. Daarna is een vliegreis de grootste vervuiler. Het grootste gedeelte van de mensen gaat echter met de auto op vakantie. Maar, waarin zitten de verschillen? Oftewel waar kun je op letten als je gaat kamperen om minder CO2 uit te stoten?

Brandstof en soort auto

De soort brandstof die je auto verbruikt maakt best wel een verschil. Een electrische auto heeft natuurlijk de minste uitstoot. Ook maakt het verschil wat voor soort auto je hebt. Hiermee bedoel ik of je een grote of kleine auto hebt en hoe zwaar de motor is. Heb je voor vakantie een grotere auto nodig? Dan is het slimmer om deze te lenen of huren dan om een grotere auto te kopen waar je de rest van het jaar ook in rijdt.

duurzaam kamperen31
Klaar voor vertrek.

Dakkoffer of fietsendrager

Iets op het dak van je auto zorgt voor meer weerstand bij het rijden. Dat staat gelijk aan een hoger brandstofverbruik en meer CO2-uitstoot. Iets achter je auto zorgt ook voor meer weerstand, maar iets op het dak zorgt voor het meeste extra verbruik. Dit is wel 20 – 30% extra.

Als je fietsen wilt meenemen is het dus slimmer om deze achter de auto te dragen in plaats van op het dak. Maar ook dat zorgt vaak nog voor ruim 15% extra verbruik. Beter is het dus om ter plekke fietsen te huren. En om te kijken of al je spullen in de auto passen in plaats van een dakkoffer ook nog helemaal vol te stoppen.

Als ik naar onszelf kijk gaat het echt niet lukken om alle kampeerspullen achter in de auto te stoppen. Een grotere auto kopen is dan de slechtste oplossing. Je kunt kijken of je kunt ruilen voor de duur van je vakantie (doen wij wel eens met mijn zusje). Of je kunt je verblijf aanpassen. Dus een ingerichte tent huren ter plekke bijvoorbeeld.

Kampeermiddel

Als er iets achter je auto hangt zorgt dit uiteraard voor meer brandstofverbruik en dus meer CO2-uitstoot. Een aanhanger of vouwwagen zorgt voor ongeveer 20% extra verbruik, net iets meer als een dakkoffer. Een caravan daarentegen is groter en minder aerodynamisch. Deze vangt meer wind en levert meer weerstand op. Natuurlijk maakt een oude of nieuwe caravan hierin wel verschil, omdat de nieuwste caravans meer gestroomlijnd zijn. Maar je kunt er van uit gaan dat je tot 60% meer brandstofverbruik hebt als je een caravan achter je auto hebt hangen.

Verblijf op de camping

Tijdens het verblijf op een camping heb je sowieso heel veel minder CO2-uitstoot dan als je thuis bent. De CO2-uitstoot voor kamperen is haast nihil. Ook de uitstoot bij het kamperen in een vouwwagen, caravan of camper is veel lager dan thuis. Toch gaat wel de vlieger op: hoe groter je kampeermiddel, hoe groter het verbruik en dus de CO2-uitstoot.

Als je je eigen verblijf meeneemt als je gaat kamperen, zoals hierboven in de vorm van een aanhanger, vouwwagen of caravan, is de uitstoot hoger dan als je ter plekke een verblijf huurt. Dit komt omdat de reis een groot gedeelte van je vakantie beslaat. En tijdens die hele reis is je uitstoot dan hoger omdat je je verblijf bij je hebt.

Als je ter plekke je verblijf huurt, zoals een glamping tent, ingerichte tent of stacaravan, bespaar je die extra uitstoot tijdens de reis. Het verblijf zelf is qua CO2-uitstoot in een gehuurde/ingerichte tent vrijwel gelijk aan het verblijf in een caravan.

Soort kampeervakantie

Als je duurzaam wilt kamperen is het best goed om na te denken hoe je je vakantie inricht. Wat ik hiermee bedoel is hoe je vakantie er inhoudelijk uitziet. Blijf je op 1 camping of ga je elke paar dagen verhuizen? Dit betekent automatisch dat je meer reiskilometers maakt, dus meer brandstofverbruik, dus meer CO2-uitstoot.

Verder kun je denken aan de hoeveelheid uitstapjes die je maakt waarvoor je de auto nodig hebt. Ben je veel op pad of blijf je op de camping? Of doe je wel veel maar pak je de fiets of ga je wandelen? Maar ook wat voor soort uitstapjes je maakt of activiteiten je onderneemt zijn van invloed op de duurzaamheid van je kampeervakantie. Activiteiten als duiken en golfen zijn heel belastend. Terwijl wandelen in de omgeving geen enkele impact heeft.

Afstand van huis

Waar ga je precies kamperen? Het spreekt voor zich dat de afstand vanaf je huis zeer bepalend is voor het totale CO2-verbruik van je vakantie. Een ritje naar Zuid-Frankrijk of naar de Veluwe voor een kampereervakantie scheelt natuurlijk heel veel kilometers. Een vakantie in eigen land is daarom de duurzaamste optie.

duurzaam kamperen21
Kamperen in eigen land: Zeeland voelt ook als buitenland.

Kamperen in Zuid-Frankrijk

De afgelopen zomervakantie gingen we met onze vouwwagen, oude diesel auto en 2 kinderen naar Frankrijk. We bezochten 2 bestemmingen: 1 in het midden van Frankrijk voor 10 dagen en 1 in Zuid-Frankrijk voor 7 dagen. We gingen tijdens deze ruime 2 weken, 5 dagen met de auto op pad voor een uitstapje in de buurt.

Op de site van MilieuCentraal kun je uitrekenen wat voor impact jouw vakantie heeft. Voor ons was dit de volgende rekensom: 480 + 320 = 1300 kilo CO2-uitstoot. Dit is per persoon dus 325 kilo CO2 wat uitgestoten wordt.

Vrijwel alle uitstoot zit eigenlijk in vervoer. Van en naar de bestemming en van dagjes weg. Al zijn die dagjes maar een miniem aandeel op het totaal. Een mooi vooruitzicht is dat we onze impact enorm naar beneden gaan brengen in de komende vakantie. Wij hebben namelijk een elektrische auto. Als ik dezelfde rekensom maak voor onze vakantie met een elektrische auto wordt het deze: 180 + 120 = 300 kilo CO2-uitstoot. Per persoon dus nog maar 75 kilo CO2 wat uitgestoten wordt!

Kleine vergelijking in vakanties en duurzaamheid

Het is best de moeite waard om dus te vergelijken wat je precies voor vakantie gaat doen. Ter vergelijking eenzelfde soort reis met de caravan kost 1600 kilo CO2-uitstoot EXTRA. Met de elektrische auto zouden we niet met de caravan op vakantie kunnen omdat we deze daar mee niet kunnen trekken. Daarvoor zouden we de auto binnen het leasecontract voor de duur van onze vakantie kunnen omruilen naar een benzine auto.

Dit komt wel overeen met de gemiddelde CO2-uitstoot van een vakantie met 4 personen naar Zuid-Frankrijk volgens de berekening van MilieuCentraal. Natuurlijk is dit niet helemaal waar. Want MilieuCentraal zegt dat een verblijf in een tent 0 CO2-uitstoot heeft. Maar je gebruikt altijd wel wat stroom en gas. Plus het gebruik van warm water tijdens het douchen en afwassen bijvoorbeeld. 

Auto + Tent750
Auto + stacaravan1350
Trein + hotel1500
Auto + caravan1600
Vliegtuig + hotel2250
Canarische eilanden: vliegtuig+ hotel4600
Curacao: vliegtuig + hotel10500
Bali: vliegtuig + hotel16000

Duurzaam kamperen: wat kunnen we aanpassen?

Met alles wat ik nu weet zou ik in elk geval nadenken over de keuze die we hebben gemaakt om, als het weer kan, met de caravan op vakantie te gaan. We willen naar Zweden en denken dat we daar een caravan nodig hebben i.v.m. de koude nachten. We kunnen de caravan niet met de elektrische auto trekken, dus zullen we deze moeten omruilen (binnen het leasecontract) voor een benzine auto. Dit levert dus op 2 vlakken extra impact op die we niet hebben als we met de elektrische auto en de vouwwagen gaan kamperen.

Ook hebben we afgelopen jaar 2 fietsen meegenomen. Dit zou ik zeker niet meer doen als het niet nodig is. Job gaat altijd graag wielrennen of mountainbiken. De laatste kun je makkelijk huren, dus ik zou met hem bespreken of dat een optie is.

Wat ik wel moeilijk vind aan duurzaam kamperen zijn de kilometers. De hele tijd op 1 plek vind ik niet leuk. Ik houd van ontdekken en bezoek graag minimaal 2 campings. Naar Zweden hebben we dan ook een rondreis gepland. De elektrische auto draagt hier wel aan bij. Omdat je, doordat je vaker moet laden met een elektrische auto, minder grote afstanden op een dag aflegt.

Meer lezen?

Meer lezen over kamperen en vakantie? Klik dan hier.

Volg onze duurzaamheidsreis op Instagram, Pinterest of Facebook voor meer groene inspiratie.